بسان آب ...
آیات زیبای خداوند

دعاى آن حضرت است به هنگام پگاه و شامگاه

 

حمد و سپاس خداوندى را كه به قوت خود شب و روز را بيافريد و به ‏قدرت خويش آن دو را از يكديگر فرق نهاد و هر يك را حدى محدود و زمانى معين قرار داد. به تقدير خويش از يكى مى‏ كاهد و بر ديگرى‏ مى ‏افزايد و بر يكى مى‏افزايد و از ديگرى مى‏ كاهد، تا بندگانش را توان ‏به دست آوردن قوت باشد و امكان پرورش. شب را بيافريد تا بندگانش‏ در آن از رنج و تلاش بياسايند و آن را به مثابه پوششى گردانيد تا در آن به‏خواب راحت روند: تنشان بدان آسوده شود و نيرو گيرد و خود به لذت و كاميابى رسند. روز را بيافريد تا در روشنايى آن به طلب فضل و نعمت خداوندى پردازند و رزق او را فرا چنگ آرند و در زمين خدا به سيرو سفر روند، تا هم از نعم اين جهان عاجل
 برخوردار شوند و هم در آن ‏جهان به سعادت آجل رسند. به همه اينها كارشان به صلاح مى‏آورد و از كردارهايشان آگاه مى‏شود و مى‏ نگرد كه در اوقات فرمانبردارى ‏اش ‏چگونه ‏اند و اعمال واجب چسان به جاى مى ‏آورند و احكام او چسان ‏مجرى مى ‏دارند، تا بدكاران را به كيفر بد رساند و نيكوكاران را پاداش ‏نيك دهد.

بار خدايا، حمد و سپاس تو را كه پرتو بامدادى آشكار ساختى و ما را از فروغ روز بهره‏ مند گردانيدى و جايهايى را كه روزى خود از آنجا فرا چنگ مى ‏آوريم به ما نمودى و از پيشامدهاى آفات در امان داشتى.

ما و همه چيزها جملگى صبح كرديم و همه از آن توايم: از آسمان و زمين و هر چه در آن دو نهاده ‏اى از آرميده و جنبنده و ايستاده و رونده و هر چه بر هواست و هر چه درون زمين است. صبح كرديم و همه در قبضه قدرت‏ توايم، در چنبر ملك و سلطه توايم، مشيت تو ما را در بر گرفته و هر چه ‏كنيم به مشيت تو كنيم و به هر حال كه باشيم بسته تدبير تو باشيم. ما را كارى نيست جز آنچه تو ما را مقرر داشته‏اى و ما را بهره‏اى نيست جز آنچه تو ما را عطا كرده‏اى. اين بامدادى است نو دميده و روزى است‏ تازه فرا رسيده. بر اعمال ما گواه است. اگر نيكى كنيم، ما را وداع كند به‏ ستايش و اگر بدى كنيم، از ما جدا شود به نكوهش.

بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و روزى ما چنان كن‏ كه اين روز را مصاحبى شايسته باشيم و ما را از آن نگه‏ دار كه تركش‏ گوييم در حالى كه مرتكب گناهى كوچك يا بزرگ شده باشيم.

خداوندا، ما را در اين روز از حسنات پاداشى جزيل عنايت كن و از سيئات دور بدار. بامداد و شامگاهش را براى ما پر از سپاس و ستايش و پاداش و ثواب و بخشش و نيكى گردان.

بار خدايا، چنان كن كه فرشتگانى كه اعمال ما را مى‏ نويسند از نوشتن اعمال بد ما در رنج نيفتند. نامه ‏هاى عمل ما را از حسنات پر ساز و ما را به اعمال ناپسندمان در نزد آنان خوار مگردان.

بار خدايا، در هر ساعت از ساعتهاى روز، از سوى بندگانت براى ما حظى قرار ده و از سپاسگزارى نصيبى و از فرشتگانت گواه راستينى.

بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را از پيش رو و پشت سر و جانب راست و جانب چپ و از هر طرف حفاظت فرماى، آن سان كه از معصيت تو در امان مانيم و به اطاعت تو راه يابيم و هر چه كنيم ‏در طريق محبت تو باشد.

بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را در اين روز و اين‏شب و هر روز به انجام دادن كارهاى نيك و دورى از كارهاى ناپسند توفيق ده و به شكر نعمتها و پيروى از سنتها و دورى از بدعتها و امر به ‏معروف و نهى از منكر و پاسداشت اسلام و نكوهش باطل و خوار داشت‏آن،و نصرت حق و عزيز داشتن آن و راهنمايى گمگشتگان و يارى ‏نا توانان و فريادرسى ستمديدگان، توفيق ده.

بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و اين روز را براى ما مبارك‏ ترين روزى گردان كه ديده‏ايم و نيكوترين مصاحبى كه به‏صحبت داشته‏ايم و بهترين وقتى كه بسر آورده‏ايم. از ميان بندگانت كه‏شب و روز بر آنان مى‏گذرد، ما را خرسندترين آنان گردان و سپاسگزارترين بهره‏گيران از نعمتهايت و پايدارترين رهسپاران بر وفق آيينت و حذر كننده‏ ترين كسان از آنچه به ترك آن فرمان داده ‏اى.

بار خدايا، تو را به شهادت مى‏گيرم و تو شهادت را بسنده‏اى، وآسمان تو را و ساكنانش را و زمين تو را و ساكنانش را از فرشتگانت و همه آفريدگانت، در اين روز و در اين ساعت و در اين شب و در اين‏مكان، به شهادت مى‏گيرم كه گواهى دهم كه تو خداى يكتايى و جز تو خدايى نيست، تويى آن كه بر پاى دارنده عدالت بود و در داورى دادگر بود و به بندگان مهربان بود و فرمانرواى جهان بود و بر همه آفريدگان ‏رحمت آورد.

شهادت مى‏ دهم كه محمد بنده توست و پيام ‏آور توست و برگزيده ‏ترين آفريدگان توست، او را به ابلاغ رسالت خويش‏برانگيختى، آن را ابلاغ كرد، فرمانش دادى كه امت خود اندرز دهد، اندرز داد. بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست، بيشترين درودى كه به‏ يكى از آفريدگان خويش فرستاده‏اى. و از سوى ما او را بهترين چيزى ‏عطا كن كه به يكى از بندگان خويش عطا كرده ‏اى و برترين و كرامندترين پاداشى ارزانى دار كه بر پيامبران خود از سوى امتشان‏ ارزانى داشته ‏اى .

تو هستى كه نعمتهاى كرامند مى‏دهى و تويى كه گناهان بزرگ را مى ‏آمرزى و تويى از هر مهربانى مهربان ‏تر. پس درود بفرست بر محمد و خاندان طيب و طاهر او، آن نيكان برگزيدگان.

 

 

   

از امام سجاد(ع)

منبع: